U ovome blogu provlačimo temu o odabiru naziva poduzeća, odnosno trgovačkog društva, što je i regulirano Zakonom o trgovačkim društvima. Ono što ste možda već primijetili da dosta ljudi koristi naziv tvrtka umjesto poduzeće, firma ili nešto treće, a tvrtka je zapravo naziv poduzeća. Štoviše, do nedavno se plaćao i porez na tvrtku ili naziv.
Što kaže zakon?
Članci 11. do 31. Zakona o trgovačkim društvima reguliraju poslovanje svih vrsta trgovačkih društava, pa tako i tvrtku, odnosno naziv trgovačkog društva. Definiraju što je tvrtka, koja načela se moraju poštivati, kako se mora razlikovati od tvrtke drugog trgovca, što mora sadržavati, a što ne smije, zatim jezik i upotrebu tvrtke, prijenos iste itd.
Gdje provjeriti naziv društva?
Tvrtka ili naziv trgovačkog društva mora biti na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu ili na službenom jeziku države članice Europske unije i latiničnom pismu (izmjena Zakona nakon ulaska Hrvatske u EU), a mogu se koristiti i arapski brojevi.
Provjeriti koristi li se već naziv koji ste odabrali možete u Sudskom registru.
Na što obratiti pažnju prilikom odabira naziva poduzeća?
Osim ovih pravnih zahtjeva, u nastavku donosimo nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći prilikom razmišljanja o nazivu vašeg budućeg poslovnog subjekta. Dajemo primjere koji su nam se učinili zanimljivi, a mogli bi se povezati sa bilo kojim od ovih smjernica.
Dojam
Neka bude jasno i upečatljivo. Stvarate brand kojim ćete se kasnije predstavljati. Napravit ćete web stranicu, račune na društvenim mrežama. Telefonski ćete se predstavljati kao vlasnik tog branda. Neka vam bude ugodno „pod jezikom“. Jednostavno za izgovaranje, razumljivo, ali i lako pamtljivo i efektno. Ukratko, neka ostavlja dojam jer nikad ne znate koliko daleko će taj naziv odjeknuti.
Microsoft je dobar primjer jasnog i upečatljivog imena. Do naziva su došli spajanjem proizvoda koje nude – software za tzv. microcomputers = MICROSOFT.
Vaša priča
Neka predstavlja vas i vaše poslovanje. Može odmah odavati čime se bavite, ali može odražavati i vašu priču i viziju. Upravo o ciljevima i viziji dobro razmislite – ukoliko postoji želja da jednog dana proširite svoje djelatnosti, pripazite da se s nazivom društva ne ograničite. Doduše, ime se može promijeniti (isto kao i ono osobno), no sve ima svoju cijenu i potrebno vrijeme.
Primjer dobre priče je LEGO, porijeklo riječi je danski izraz ‘leg godt’ što znači play well, iako pri odabiru imena vlasnici Lega nisu znali da je značenje naziva na latinskom ‘I put together’ (sastavljam) što je još jedna potvrda o dobrom izboru koji jasno ocrtava čime se bave.
Kreativnost
Budite kreativni – poigrajte se s riječima. Ponekad nije loše da vas ljudi pitaju – zašto baš taj naziv? Ukoliko isti „skriva“ zanimljivu priču, to uvijek može biti dobar povod za razgovor ili recimo, post na društvenim mrežama. Iz kreativnog imena lakše je napraviti i kreativnu reklamu! To ne znači da mora biti komplicirano.
Mi smo se tijekom smišljanja naziva poduzeća poigrale sa našim imenima, koronom, čak smo ga povezali i sa esperantom. Ukratko smo ispričale priču o nazivu KONIGO u blog postu Koja je naša priča o nazivu Konigo?
Originalnost
Budite originalni i otvoreni. Osnivate svoje društvo, zato bi i naziv trebao biti samo vaš. Potrudite se izabrati onaj koji se neće povezivati sa nekim drugim (poznatim) brandom. Razmislite i kako bi naziv mogao izgledati u obliku loga. Nekada je vjerojatno bilo lakše smisliti nešto originalno, no danas, u šumi brandova, puno je teže biti unikatan. Stoga, dajte si vremena i mozgajte dok god ne budete zadovoljni.
Osnivači Googlea svoju su tražilicu prvo nazvali BackRub jer je program koji su izradili analizirao internet linkove i nudio vezane stranice. Inačica naziva Googolplex predložena je od strane studenta, a vlasnik je skratio u Googol. No student je krivo upisao prilikom provjere domene, a vlasniku se google.com više svidio i vjerojatno u tom trenutku nije ni sanjao koji uspjeh će ostvariti s novim imenom.
Kako drugima zvuči?
Zatražite mišljenje prijatelja i poznanika. Posebna prednost onim iskrenima. Oni će vam reći koje im najbolje zvuči, na što ih podsjeća, a možda vas inspiriraju za nešto sasvim drugo. Kao i u svemu, tuđa mišljenja ne morate primijeniti, ali ih možete iskoristiti kao objektivan pogled na vašu ideju.
Firma Caterpillar nosila je naziv Holt Tractor Company dok nisu angažirali fotografa koji je trebao fotografirati novi traktor koji su proizveli, a njega je kretanje traktora podsjetilo na gusjenicu (eng. caterpillar). Vlasnik je promijenio ime poduzeća u originalniji naziv koji je bio kreativan, ostavljao je dobar dojam i uvažio je mišljenje druge osobe.
Zašto treba gledati širu sliku?
Odabir imena zvuči kao nešto trivijalno, jednostavno, ‘to ću usput’. No, kada iz imena treba napraviti logo, uklopiti ga u web stranicu, memorandum, na rokovnik i slično, onda vidite koliko je važno i kakav utjecaj ima na vaše kupce. Naziv postaje vaš brand. Iz branda radite reklame, oglase, blogove.
Razmišljajte unaprijed kako ćete odabrani naziv uklopiti u svoju marketinšku kampanju. Vizualizirajte. Budite otvoreni za prijedloge i gledajte širu sliku.
? Za savjetovanje oko osnivanja i odabira samog naziva poduzeća, slobodno nas kontaktirajte. ?